Från industriell epok till naturnära tjänster.

Vår generation får uppleva ett epokskifte här i norr. Från industriell epok till naturnära tjänster.Turismen i Swedish Lapland är inte längre en framtidsnäring, det är vår nya basnäring. Förra året omsatte vi 6,5 miljarder.

Detta är stort.

Se hela filmen nedan från vår grymma besöksnäringsorganisation.

Faktum är att varje by och varje tätort här i norr kan hitta sin egen speciella nisch för besökare. Vi kan ha hundratals platser dit människor kommer från hela världen för att lära och njuta, utan att vi söndrar. Likaväl som platser som gått under epitetet ”här finns ju ingenting” har potential att bli de riktiga småskaliga kronjuvelerna.

Viktigt framöver. Ha en bra dialog angående markanvändningen. Kanske västentligt mindre eller inga kalhyggen? Vad är det värt? Det går att räkna på.

Har gjort ett överslag. Tex utsikten från min lilla men i omvärlden välkända Aurora Safari Camp. Utsikten består av skog, räknat i timmervärde över 80-100 år ger campen betydligt högre omsättning än timmervärdet och omsättning för bortforsling mm över samma tid. OCH häpnadsväckande minst 200ggr fler lokala arbeten. 200?! Wow.

Se hela filmen nedan.

Allt det här tror jag nu betyder att vår landsända kommer vara en fantastisk plats över lång tid framöver. Om vi vårdar mark, skog och vatten på ett hållbart sätt.

Lämna en kommentar

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.