”Rebellisk lax” från Norge – Taste of Thai Chili– färdig för mikron!

rebelfish-thaichili

Mikrovågsprodukter som marknadsförs under namnet Rebel Fish är centrala i Marine Harvests säljsuccé på USA-marknaden.

Marine Harvest skaffar sig en ny språngbräda in på den amerikanska marknaden.
– Jag är väldigt säker på att detta kommer att bli en succé säger koncerndirektören Ola Brattvoll.

Marine Harvest planerar att öppna en tredje förädlingsanläggning i USA, i Dallas ,Texas under tredje kvartalet 2016.

Företaget har redan förädlingsanläggningar på den amerikanska öst- och västkusten, företrädesvis i Miami och Los Angeles.
– Planen med den nya anläggningen i Dallas är att nå ut till centrala Amerika, och få en bättre försörjningskedja för producenter och konsumenter i denna regionen, så att vi kan nå dem snabbare, få bättre hållbarhet och färskare varor, säger försäljnings- och marknadsdirektör Ola Brattvoll i Marine Harvest till Undercurrent News.

Knutpunkt
– Dessutom är Dallas en utmärkt knutpunkt för lufttransport. Att flyga lax till Dallas är mycket praktiskt. Det är bra från en logistik- värdekedjesynpunkt men också för leveranser ut till landet, säger han.
Dallas/Forth Worth International Airport er en effektiv knutpunkt för flygfraktad lax från Europa och Chile påpekar han.

Marine Harvest producerar sina mikrovågsprodukter ”Rebel Fish” i Miami och i Los Angeles, och kommer också att göra det i Dallas.

Innovation
– Vi ser att efterfrågan ökar efter mer konsumtionsfärdig fisk. Anläggningen kommer att innehålla hela sortimentet, inklusive Rebel Fish, säger Brattvoll.

Även om företaget har sagt i sin årsrapport att försäljningsutvecklingen av Rebel Fish har gått trögare än förväntat, menar Brattvoll att den till slut ska ge positivt resultat.

– Generellt, när du ser på den amerikanska marknaden, finns det behov för produkt­innovation. Urvalet som står till buds möter inte konsumenternas behov idag.

– Rebel Fish är ett av verktygen. Om du ser tillbaka på Europa till den tiden från då konsumtionsfärdig fisk blev introducerad tills det blev en stor del av detaljhandeln – det tog ett bra tag, säger Brattvoll.

– Vi har tålamod, och vi förväntar att det ska växa och öka. Jag är väldigt säker på att detta kommer att bli en succé, och vi kommer att fortsätta att se försäljningen växa i månader och år framöver.
Källa: Ilaks.no Nyheter 05.07.2016. Foto Rebel Fish

Fritt översatt: Lena Hjärpne

Läs artikeln på norska HÄR

 

 

Lämna en kommentar

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.