30 akademiska forskare ifrågasätter stora vattenkraftverk.

Torsdagen den 7 Januari  2016 presenterar forskare från hela världen i den prestigefyllda tidskriften Science att banker, klimatexperter och kraftbolag överskattar de ekonomiska fördelar och underskattar långtgående effekter på den biologiska mångfalden när det gäller den förnybara vattenkraften.

Den nya forskningen bekräftar vad International Rivers och andra kritiker har sagt i åratal att regeringar och finansiärer måste börja  jämföra kostnaderna och fördelarna med vattenkraft med vind- och solenergi projekt så att den destruktiva vattenkraften i första hand måste undvikas.

Författarna föreslår även att en ny teknik inom vattenkraftpotentialen för att bevara viktiga naturresurser.

4.000 beskrivna fiskarter – ungefär en tredjedel av världens sötvattensfiskar är påverkade. Även flyttfåglar, insekter och världshaven påverkas eftersom vattenkraften ger vitamin och kiselbrist i havet.

Nyligen genomförda studier fann forskarna även att dammarnas konstanta höjningar mellan låg och högvatten orsakar myggplåga och orsakar mer än en miljon malariafall varje år enbart i Afrika.

Läs hela artikeln Här

Läs även

.

10464248_686654744705594_2294424685127917950_n

Se även filmerna som tar upp ”metan problemet”.

Sign