Öppet brev till Regeringen, Svenska FN förbundet, Hav och vattenmyndigheten samt Livsmedelsverket .

Öppet  brev till Regeringen,  Svenska FN förbundet, Hav och vattenmyndigheten samt Livsmedelsverket .

1. Hur kan fisket efter vildlax kunna fortgå nu när allt är offentligt klarlagt! att endast 5 % av laxen säljs i Sverige. Vart ska laxen säljas om den inte säljs i Sverige? 95% kommer alltså att kastas på soptippen enligt Uppdrag gransknings siffror. Detta måste stoppas nu! så att åtgärder i Östersjön kan vidtas samt att i en framtid kan fisken bli möjlig att äta.

2. Dom nya gruvetableringarna kommer att påverka Östersjön i negativ bemärkelse! vore det inte Havs viktigaste uppgift att se till hela vattenfrågan? enligt våra forskningar så står älvarna för 40-60% av tillförsel av löst kisel,  som är den viktigaste pusselbiten för Östersjön och kiselalgernas framväxt. Hur jobbar ni i dessa frågor? utan löst kisel och kiselalger dör Östersjön. Namn insamlingen mot nya gruvor är redan över 18 000 röster http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=6468#.UZxqzqJSiAh

På senare år har andelen sjuka trut­ungar på Söderskär minskat till 44 procent. De uppvisar lägre halter av DDT-derivatet DDE men oförändrade PCB-halter. PCB- och dioxinhalten i trutungarnas lever är fortfarande nästan tusen gånger högre än maxvärdet i strömming som ej får säljas i EU. Vad görs det i dessa frågor? varför dispens på dessa fiskar som vi ej har avsättning för, varför dispens på gift, varför inte låta turismen blomma i dom Norrländska älvarna? tiden rinner ut i sanden.

Med vänliga hälsningar Bror Högbom Kenneth Karlsson ordföranden och skribenter på save the baltic salmon

Havs- och vattenmyndigheten
Box 11930, SE-404 39 Göteborg